Wat is de beste manier om je werk te plannen?

planning

Het plannen van je werk is erg belangrijk. Het is prettig voor zowel chaotische mensen als mensen die graag gestructureerd werken. Je hebt zo altijd een goed overzicht wat je voor die dag of week moet doen. Plannen lijkt misschien simpel, maar er zijn mensen die er echt moeite mee hebben. Zeker in het MKB is deze skill een ondergeschoven kindje binnen het bedrijf. Via Planning PME Nederland leer je heel simpel een planning maken online. Dit kun je doen als ZZP’er maar ook voor als je met meerdere mensen in een bedrijf zit. 

 

Waarom is plannen belangrijk? 

Op je werk of als ondernemer heb je soms verschillende projecten door elkaar lopen. Je moet dingen gedaan krijgen voor verschillende stakeholders. Als je dat niet goed in kaart brengt kan het zijn dat je de kluts kwijt raakt. Je hebt geen overzicht meer en daardoor krijg je ook geen werk gedaan. Het vervolg is dat klanten je niet meer vertrouwen en daardoor ook niks meer met je af willen spreken. Slechte planning kan dus zelfs het einde van je baan of bedrijf betekenen. Heb je personeel die hier problemen mee heeft, geef ze dan zeker een workshop planning of time management. Dat betekent dat je moet investeren, maar uiteindelijk betaalt zich dat weer terug. 

Papier of digitaal? 

Als je wil beginnen met goed plannen heb je je vast al afgevraagd wat nu het handigste is? Kan dat gewoon op een papieren to-do lijstje of moet je nu investeren in een digitale planning tool? In dit geval is een digitale tool altijd het juiste advies. Zeker een cloud based applicatie is het allerbeste om aan te schaffen. Papieren kunnen soms kwijtraken en dan ben je gelijk al je taken kwijt. Met een digitale planningstool weten ook gelijk al je collega’s waar je mee bezig bent. Je kan dus je planning aanhouden om alle uren op de projecten te klokken. Dat is dan ook weer makkelijker met de facturatie. 

Wat zijn goede planning tools? 

Er zijn verschillende goede tools om mee te werken. Naast PME Nederland kun je ook terecht bij Monday.com, Harvest, Trello en Asana. Er zijn nog veel meer goede tools waar je als bedrijf mee kan werken. Wat het beste werkt is voor iedereen verschillend. Daar moet je zelf wel even voor op onderzoek uit. Er staan ook veel tutorials op YouTube over hoe de tools werken.