Wat doet een marketing medewerker?

Marketing medewerker

Een marketing medewerker houdt zich bezig met de bevordering van de verkoop van producten. De belangrijkste taak van een marketing medewerker is dus om een product zo goed mogelijk te promoten, zodat het zo vaak mogelijk verkocht wordt. Dit kan gedaan worden door het schrijven van aantrekkelijke teksten, een mooie website met duidelijke informatie, een aanlokkende slogan of een inspirerende reclame. Dit is slechts een greep uit het aanbod van werkzaamheden van een marketing medewerker.

Marketing vacatures

Wanneer je aan het werk wil gaan als marketing medewerker, zal je op zoek moeten gaan naar openstaande marketing vacatures. Deze kun je onder andere vinden bij recruitmentbureaus of vacaturewebsites. Deze vacatures kunnen zich op verschillende onderdelen van marketing richten. Het kan hier bijvoorbeeld gaan om vacatures voor SEO tekstschrijvers, of voor reclamemakers. Daarnaast kan er ook gevraagd worden om algemene marketing medewerkers. Deze vacatures vragen vaak om kennis van meerdere gebieden binnen de marketing. Ook kunnen coördinatoren of leiders van marketingafdelingen gezocht worden. Deze mensen hebben zeker ook kennis nodig van marketing, zodat zij hun groep werknemers goed kunnen aansturen en zo nodig kunnen begeleiden.

Marketing vacatures zijn vooral geschikt voor creatieve mensen, die goed zijn met tekst en/of beeld. Zij weten precies hoe ze de juiste klanten kunnen aanspreken en weten hun weg op verschillende kanalen. Veel van hen zullen een opleiding gedaan hebben in de richting van marketing, communicatie of economie. Dit hoeft echter niet, zoals bij elk beroep kan je er ook met toeval in rollen.

Doelgroep

Een belangrijk punt waar een marketing medewerker rekening mee moet houden, is de doelgroep. De doelgroep is heel belangrijk, omdat de marketing hier specifiek op aangepast moet worden. Voor een zakelijk bedrijf is hele andere communicatie nodig dan voor een bedrijf dat kinderspeelgoed verkoopt. Bij een zakelijk bedrijf wordt de klant op een zakelijke toon aangesproken. Hier kan je bijvoorbeeld denken aan strak design, gebruik van weinig kleur en tekst in de vaktaal. Bij een bedrijf dat kinderspeelgoed verkoopt, kan de marketingstrategie compleet omgekeerd zijn. Hier worden namelijk vaak vrolijke deuntjes gebruikt, net als felle kleurtjes en makkelijk te begrijpen teksten. Ook is er verschil tussen jong en oud. De jeugd kan waarschijnlijk beter bereikt worden op sociale media als Instagram, terwijl ouderen makkelijker bereikt kunnen worden via email of de vaste telefoon. De doelgroep is dus erg belangrijk voor marketing medewerkers, omdat hiermee op de juiste manier de meeste potentiële klanten bereikt kunnen worden.