Hoe zet je social media in als bedrijf?

Social media marketing

Je weet ongetwijfeld van het bestaan van social media. De kans is groot dat je zelf ook gebruik maakt van één of meerdere platforms. Het is een leuke manier om laagdrempelig met je vrienden en kennissen van vroeger in contact te blijven. Wist je dat je als ondernemer op dezelfde makkelijke manier in contact kan komen en blijven met je klanten met social media marketing? De reden hiervoor is dat je doelgroep ook in groten getale op social media is vertegenwoordigd. Om hen aan jouw bedrijf te binden zijn er wel een aantal spelregels die je hoort na te leven. In dit artikel vertellen we jou daar meer over. 

Wat is social media marketing?

Social media marketing gaat om het maken en verspreiden van content die speciaal bedoeld is voor social media. Het doel is om de marketing- en merkdoelstellingen van je bedrijf te behalen. Een concrete doelstelling is bijvoorbeeld het verhogen van de omzet van 10 procent of 20 procent meer naamsbekendheid onder vrouwen tussen de 25 en 35 jaar. Social media helpt jou zeker dit te bereiken. Het grote voordeel van de social media platforms is dat je de targeting kan instellen op de doelgroep die je wil bereiken. Omdat jouw marketing investering bij de juiste personen aankomt is het geen weggegooid geld. 

Wat is het beste om te doen of te laten als bedrijf?

Als je als bedrijf op social media verkeert is het belangrijk om professionaliteit te waarborgen. Dit doe je bijvoorbeeld door te luisteren. Als je goed luistert naar wat jouw doelgroep belangrijk vindt, kom je vanzelf met de mooiste en meest relevante content. Veel bedrijven maken de fout door te focussen op kwantiteit en niet op kwaliteit. Bedenk dat je liever 100 volgers hebt die jouw product willen kopen in plaats van 1000 volgers die dit nooit zullen doen. Denk ook goed na over hoe jij waarde kan toevoegen voor je potentiële klanten. Absolute no-go’s zijn negatieve uitlatingen of het afkraken van de concurrent. 

Behaal je doel met social media 

Social media helpt jou op heel veel verschillende manieren om je doelen te behalen. Een goede social media strategie zorgt uiteindelijk voor meer verkeer naar je website, een beter imago of meer naamsbekendheid. Veel bedrijven maken nu ook gebruik van social media om contact met klanten te onderhouden. Vooral voor grote bedrijven zijn Facebook en Twitter waardevolle webcare platforms waarop zij vragen beantwoorden en klachten afhandelen. 

Laatste tip

Met een of twee posts per maand behaal je niet zo snel je doelstellingen. Organisch verkeer valt tegenwoordig ook niet meer op. Zet in op meerdere advertenties per maand om je fanbase te laten groeien. Social media vraagt dus ook veel van je tijd en geduld, maar wie doorzet wordt beloond met meer conversies en omzet. Vooral leuke en deelbare content levert de mooiste resultaten op.